Svar: Mineraler til baby

28. april 2023

Alder:
9 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine spørgsmål og tanker omkring mineraler til små børn. Det er nogle rigtig gode spørgsmål, du stiller, og det er naturligt vigtigt at være opmærksom på det lille barns indtag.

Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet, at især de første to leveår er barnets mest sårbare periode med hensyn til vækst og kognitive udvikling i forhold til kostens indhold af næringstoffer. Det er meget vigtigt, at kosten indeholder tilstrækkeligt med energi, vitaminer og mineraler, herunder B12 vitamin. Derfor anbefales udelukkende vegansk ernæring heller ikke til børn under 2 år, og vælger man at leve vegetarisk eller vegansk, så er der nogle hensyn, som er vigtigt at tage.

Det er f.eks. vigtigt, at børn der ikke får mælk, eller som kun får sparsomme mængder af mælkeprodukter og æg, bliver ammet eller får modermælkserstatning i mindst 2 år. Mødre, der ikke indtager mælk/mælkeprodukter og ikke spiser æg, anbefales et tilskud af B12 vitamin under graviditeten og i hele ammeperioden.

Børn, der lever i familier, som spiser vegetarisk og dermed uden brug af mælkeprodukter og æg skal have et dagligt tilskud af B12 vitamin. Det er vigtigt for at forebygge neurologiske skader hos barnet. B12 vitamin kan gives i form af en fint knust børnevitamintablet, der indeholder 1 mikrogram B12 vitamin dagligt. Den bør gives fra barnet starter på skemad og senest fra 6 måneders alderen. Ved at anvende børnevitamintabletter, så sikres barnet også tilskud af de vitaminer og mineraler, som det i øvrigt er i risiko for at mangle: Jern, zink, calcium, B12, B2, D-vitamin, A-vitamin, N-3 fedtsyrer (DHA). En dansk undersøgelse har også vist, at børnene kan risikere at mangle jod og selen.

Calciumbehovet dækkes især via mælkeprodukter. Så vidt jeg ved, så får jeres datter modermælkserstatning, og det vil således dække en del af hendes behov. Modermælkserstatning indeholder f.eks. også jern og zink, og hvis du køber tilskudsblanding (type 2), vil mængden af jern ofte være højere, og de fleste modermælkserstatninger/tilskudsblandinger inderholder også DHA. Det fremgår af pakningen.

D-vitamin skal gives som dråber dagligt til 4 årsalderen. Hvis du giver en børnevitamintablet, så kan hun få d-vitamin den vej igennem, du bør dog tjekke, at den indeholder 10 mikrogram d-vitamin, som er hendes daglige behov.

Det er vigtigt, at du øger energitætheden i hendes mad ved at tilsætte f.eks. olivenolie og rapsolie. Især vegetarisk kost kan have et lavt energiindhold, og børn kan have svært ved at spise tilstrækkeligt. Det er i forvejen svært for det lille barn at spise portioner, der er store nok til at dække energibehovet, og derfor skal al hjemmelavet mad energiberiges - uanset om man lever vegetarisk eller ej, men lever man vegetarisk skal dette altså have ekstra opmærksomhed.

Med hensyn til protein, så skriver Sundhedsstyrelsen: "En varieret vegetarisk kost med æg, mælk, bønner/linser, sojaprodukter, nødder, frø og kornprodukter kan uden problemer dække behovet for protein. Mange grøntsager indeholder også protein".

Du skal dog være opmærksom på, at hvis kosten kun indeholder få vegetabilske fødevarer, så vil proteinindtaget ikke blive tilstrækkeligt. Derfor skal man være særligt opmærksom på at tilbyde barnet forskellige proteinkilder i løbet af dagens måltider.

Jern får din datter som sagt via modermælkserstatning. Hvis barnet ikke får modermælkserstatning, og man lever vegetarisk, bør man supplere med et jerntilskud i form af dråber, ca. 8 mg dagligt i hele perioden. Hvis barnet får en børnevitamintablet, som indeholder 8 mg jern, vil hun være dækket der igennem.

Omkring zink, kobber, magnesium og selen, så skriver Sundhedsstyrelsen, at disse næringstoffer ofte har en "dårligere biotilgængelighed i vegetarisk, herunder vegansk kost end i normal kost. Kød er en vigtig kilde til især zink. Børn, der ernæres vegetarisk, herunder vegansk, er derfor især sårbare med hensyn til zinkstatus".

Igen - her anbefales ...

Annonce

... det, at man giver en fint knust børnevitamintablet dagligt, som sikrer barnets behov for de forskellige næringstoffer.

Jo mere varieret en kost man kan give sit barn, jo bedre vil barnet naturligt blive dækket ind med de forskellige vitaminer, mineraler, proteiner, fedtstoffer osv. Jo mere ensformigt man spiser, jo sværere er det at dække barnets behov - og det gælder naturligt uanset, om man spiser en almindelig kost eller en vegetarisk kost.

Du har naturligt også ret i, at børn spiser meget forskelligt. Nogle børn spiser store portioner, og andre børn spiser små portioner, hvor meget børn spiser, afhænger også af det enkelte barns aktivitetsniveau. Derfor er der heller ikke nogen faste retningslinjer for, hvor meget børn skal spise - det vigtigste er, at det enkelte barn er glad for mad, spiser og udvikler sig, vokser som det skal osv. Jeg kan derfor ikke fortælle dig, hvor mange gram af forskellige fødevarer, din datter bør indtage.

Netop med den alder, din datter har nu, så spiser børn meget forskelligt. Mange børn begynder at lukke munden for skeen - ikke fordi de ikke er sultne, men ofte som udtryk for, at de gerne vil spise selv. Derfor er det godt, hvis du kan give hende mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle og gnaske sig igennem - og så stadig forsøge at supplere med lidt på en ske en gang imellem :)

Det er også vigtigt, at hun får mange små måltider dagen igennem, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke særlig lang tid, så tilbydes hun lidt mad igen. Det vil være godt, hvis hun tilbydes 3 hovedmåltider - morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover også tilbydes 3 mellemmåltider, så hun også tilbydes mad formiddag, eftermiddag og også godnatmad. Derudover vil det være rigtig godt, hvis hun får flaske 3 gange dagligt.

Mit forslag til en vegetarisk dagsplan, kunne se således ud:

Morgen: Havregrød eller øllebrød, lavet med mme, vand eller mme af kop. Hvis hun ikke er glad for grød, så kan det være klatkager, grødpandekager eller grødmuffins. Server gerne frugt til, da det øger jernoptagelsen.

Formiddag: ½ bolle med plantemargarine, minarine eller lignende, måske lidt nøddesmør. Frisk frugt og bær. Du kan også servere en bananpandekage eller en linsedelle. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, avokado, bønnepostej, nøddesmør. Må også meget gerne få f.eks. bønne- og linsedeller. Brug også meget gerne rester fra aftensmaden, server f.eks. også gerne grøntsagsmuffins. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: ½ bolle med plantemargarine, minarine eller lignende. Pålæg i form af avokado, bønnepostej og lignende. Frisk blød frugt i hånden, bær. Vand af kop.

Aften: Udgangspunktet er jeres mad, stykker af grøntsager, kartofler, forskellige linser og bælgfrugter, grøntsagsmuffins, grøntsagslasagne, blomkålscurry, pasta med diverse grøntsager... Hvad I nu spiser af lækre ting :) Vand eller mme af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Godnatmåltid - grød f.eks. flerkornsgrød lavet med mme og med lidt frugtmos som topping, som igen øger jernoptagelsen. Du må også gerne komme fint knuste nødder i grøden. Vand af kop. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten

Sen aften: Drømmeflaske

Du spørger, hvordan du kan øge mineraler til en baby, som ikke vil spise skemad og som ikke spiser kød og fisk... Vi har tidligere drøftet din datters behov, og jeg anbefalede dig at give hende en børnevitamintablet dagligt - så jeg går ud fra, at hun får denne nu, og derfor dækkes ekstra ind den vej igennem:) På den måde behøver du heller ikke bekymre dig så meget, hvis hun en dag ikke spiser så meget, som du måske syntes, at hun burde, og du derfor er i tvivl om, hvorvidt hun får de vitaminer og mineraler, som hun har behov for:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen...

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor